Pembinaan Pramuka Pandega Melalui Latihan Dayung dan Kursus Pembina Mahir Guna Membangun Generasi Bahari dan Pembina yang Menginspirasi
DOI:
https://doi.org/10.59447/dedication.v4i2.126Keywords:
KMD, kepramukaan,, pembinaan karakter, kepemimpinanAbstract
Community service activities through Scouting training for the Pandega Scouts of Poltekkes Kemenkes Surabaya and Racana Universitas Brawijaya aim to equip the younger generation with leadership skills, character development, and social-ecological awareness. This program involved two main activities, namely the Basic Scout Leader Course (KMD) organized by Universitas Brawijaya at Pusdiklatcab Kota Malang and a canoeing training held in Jung Kwatu, Mojokerto. The methods employed combined theory and practice, using an interactive, participatory, and experiential approach. The evaluation of the training results showed a significant improvement in participants' understanding of scouting concepts, leadership skills, and environmental conservation awareness. Furthermore, the program successfully strengthened inter-institutional collaboration and empowered the local community through ecotourism potential. This program is expected to contribute to the development of a generation that is more socially and environmentally conscious and to strengthen the position of Scouting as a key institution in character-building for the nation.
References
AIR, P. K. C. T. PERAN PENDIDIKAN KEPRAMUKAAN DALAM.
Akbar, J. S., Dharmayanti, P. A., Nurhidayah, V. A., Lubis, S. I. S., Saputra, R., Sandy, W.,…Ningrum, W. W. (2023). Model & metode pembelajaran inovatif: Teori dan panduan praktis. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Fitriyani, N., & Muthali’in, A. (2023). Penguatan Kompetensi Civic Disposition dalam Membentuk Sikap Disiplin melalui Kegiatan Pramuka di SMP Negeri 2 Sawit. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 13(1), 35-43.
Indriani, A., & Utami, P. S. (2023). Study of Moral Educational Values Contained in Kololi Kie Culture in Salero Ternate Village, North Maluku. EduLine: Journal of Education and Learning Innovation, 3(2), 293-298.
Lahagu, S. E., Kustiawan, B., & Adhicandra, I. (2024). Manajemen pendidikan: Teori & referensi komprehensif untuk pengembangan dan kemajuan pendidikan di Indonesia. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Margunaji, A., & Sugiyanto, S. (2024). Kontribusi Pendidikan Kepramukaan dalam Memperkuat Yogyakarta Sebagai Kota Pendidikan. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 2473-2490.
Rafiqi, C. T., & Hijrah, W. O. (2024). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Siswa dalam Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka. Mores: Jurnal Pendidikan, Moral dan Kewarganegaraan, 2(2), 52-59.
REVOLUSI, T. D. E. PERKEMBANGAN SAINS.
Rudi, H. (2020). Peran pendidikan gerakan pramuka dalam pembentukan karakter kepemimpinan peserta didik: Studi kasus di Madrasah Aliyah Negeri MAN 1 Kota Cilegon-Banten. Adz-Zikr: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(1), 51-73.
Sin, T. H. (2017). Disiplin atlet dalam latihan. Jurnal Sporta Saintika, 2(1), 240-251.
Sukiyat, H. (2020). Pendidikan Kepramukaan Berbasis Pendidikan Karakter. Jakad Media Publishing.
Wahyuni, H. A. (2022). Peran Pendidikan Pramuka dalam Pembentukan Karakter Bangsa Menuju Pembangunan Nasional. Linggau Journal of Elementary School Education, 2(1), 7-14.
Woro, S., & Marzuki, M. (2016). Peran kegiatan ekstrakurikuler pramuka dalam pembentukan karakter tanggung jawab peserta didik di SMP Negeri 2 Windusari Magelang. Jurnal Pendidikan Karakter.







